|
Post by Hanna K. on Dec 1, 2022 12:53:44 GMT
Möirgav Jõhvikas "Mörkö" Eestinhevosruuna
|
|
|
Post by Hanna K. on Dec 1, 2022 12:54:13 GMT
04.10.2014 - estevalmennus (valmentaja Víva) mibula saapui eestinhevosorinsa kanssa kentälle, minun pystyttäessäni sinne vielä viimeisiä esteitä. Kun olin saanut pystytettyä esteet, pyysin mibulaa verryttelemään Mörrin itsenäisesti, minun siirtyessäni katsomaan verryttelyä kentän reunalle. Verrytely sujui reippaissa tunnelmissa, mibulan taivutellessa notkeaa hevostaan ravissa. Päätinkin tuolloin aloittaa valmennuksen, sillä olihan tuo ori jo tarpeeksi vetreä minun silmääni. Pyysin mibulaa hyppäämään Mörrin kanssa alussa kaksi peräkkäten olevaa 50cm pystyestettä. Mörri hyppäsi esteet innokkaasti, nostellen jalkojaan hyvin, joten päätettiin sitten mibulan kanssa yhteistuumin siirtyä korkeaimpiin esteisiin. Nostin 50cm korkuiset pystyesteet 80cm korkuisiksi ja laitoin esteiden perään vielä kolmannen esteen, jolloin päästin mibulan hyppäämään niitä Mörrin kanssa. Kuten arvelin, niin hypyt sujuivat loistavasti. Päätin vaikeuttaa hyppäämistä hiukan, joten tein keskimmäisestä esteestä okserin. Mörri ei ilmeisesti hypätessään tajunnut keskimmäisen esteen vaihtuneen okseriksi, joten puomit kolisivat alas. Toisen yrityksen jälkeen ratsukko kuitenkin hyppäsi esteet ongelmitta. Parin muun hypyn jälkeen tein nopeasti pienen radan, johon kuului kolme pystyestettä ja kaksi okseria. Muitta mutkitta päästin ratsukon lopuksi hyppäämään rataa. Alkuun Mörrin takaset kolahtivat puomeihin, mutta loppu radasta mentiinkin sitten ilman kolinoita. Parin otteeseen mibulan oli jopa pidäteltävä Mörriä kunnolla, sillä ori puksutti innokkaasti eteenpäin, välillä kaahatenkin. Ratsukko suoritti radan puhtaasti, eikä ratsukolla tullut juuri yhtään ongelmaa esteiden ylittämisessä tai muussakaan. Koska valmennus lähestyi niin nopeasti loppuaa, päästin mibulan loppuverryttelemään Mörriä itsenäisesti.
20.03.2014 - kouluvalmennus (valmentaja Kiiu) Mörri näytti menevän hyvin väistöjä, mutta alkoikin vastustella pohkeita. Mibula sai orinsa hyvin takaisin pohjeavuille. Mibula sai orinsa työnskentelemään orinsa hyvin ravissa, jonka jälkeen laukka näytti hieman hullulta. Orilta löytyi energiaa hieman enemmänkin, joten pukkejakin tuli pari. Mibula rauhoitti orinsa ja sai Mörrin työnskentelemään myös laukassa. Vastalaukat sujuivat hyvin, mutta olisi voinut sujua paremmin. Käynnissä Mörri hermostui ja heitte pari pukkia. Yhteistyö sujui kuitenkin hyvin, pohkeenväistöä saisi harjoitella enemmän. Mibulan vartalo oli hieman etukenossa, jota saisi harjoitella varsinkin laukassa. Pysähtymisissä Mörri alkoi liikkua, ennekuin annettiin siihen lupa, joten sitäkin kannattaisi harjoitella.
|
|