Hoitaja Lunan tarinat
Ensi kerta 14.11.2013Kävelin läpi lätäköiden, tiesin suunnilleen missä Wia Lactea siaitsi, mutta olis kiva jos tietäisin tarkasti minne mennä. Ha, tien viitta. W-I-A L-A-C-T-E-A, tavasin viitasta. Vihdoin olin oikealla tiellä. Kävelin kävelemistäni ja vihdoin, vihdoin näin tallin. Kävelin sitä kohti.
Tulin sisälle vieraaseen talliin jossa oli useita hevosia. Katselin ne läpi, viime käynnisä oli aikaa. Uusia hevosia oli ja erityisesti silmiin pistivät Sieni ja Emil. Mutta kyllä Ewe oli sekin ihana. Kävelin tamman karsinalle ja avasin oven, Ewe oli isompi kuin muistelin, mutta olihan se kiltin oloinen ja niin minulle oltiin sanottu.
"Moikka Ewe" tervehdin tammaa. Ewe katsahti minuun ja tutki käteni läpikotaisin. Nauroin Ewen puuhille.
"Ai, tulit sittenkin" sanoi tallin omistaja Larissa.
"Joo, on ollut kiirettä ja kipeyttä" vastasin ja Larissa nyökkäsi. Hain Ewen violetin riimun ja narun, sitten palasin Ewen luo. Laitoin tamman kiinni ja kipaisin nopeasti harjojen perässä. Aloitin Ewen harjaamisen kumisualla ja etenin siitä muihin harjoihin. Puhdistin myös Ewen kaviot, eikä Ewe temppuillut yhtään.
"Niin, olet kyllä tosi kiltti" sanoin. Taputtelin vielä Ewea hetken ja päästin sen vapaaksi.
Olin päättänyt tutkia paikkoja. Kävelin taukohuoneeseen ja sieltä satulahuoneeseen josta etsin Ewen satulan ja suitset. Sitten katsoin kuivatushuoneeseen josta löysin Ewen loimen. En voinut vastustaa kiusausta kurkistaa nopeasti yksäripuolelle, aika samanlaista kun tuntiponien puolella. Kävelin tarhojen luo ja löysin tarhan jossa Ewea tarhattiin. Menin myös maneesiin ja sen yhteydessä olevaan maneesitalliin jossa oli muutama hevonen. Huone jossa olivat hoitajien kaapit kiehtoi minua, voisin säilyttää kypärääni täällä. Kiipesin kierreportaita ylös ja saavuin leiritiloihin. Sieltä näki myös maneesiin joka tällä hetkellä huokui tyhjyyttä.
Olin katsonut paikat läpi ja olihan joskus mentävä kotiin...
"Heippa Ewe" oli viimeinen mitä sanoin ennen kuin lähdin kotia kohti.
Ewe, ihana Ewe
23.11.2013Tallille taas.
Kävelin sisälle talliin ja kiiruhdin viemään ratsastusvarusteitani omaan kaappiin. Kaivoin taskusta myös kameran, kuvaisin Ewea. Kävelin talliin.
"Ewe taitaa olla ulkona" ajttelin ja nappasin tamman narun. Kävelin kohti tarhoja. Näin Ewen tarhassa toisen tamman kanssa, kyseessä oli suloinen vuonis tamma jota en ollut ennen nähnyt. Kuvasin ponien puuhia hetken aikaa.
"Hei" sanoi ääni takanani.
"Ai, hei" vastasin hiljaa.
"Kuka olet?" kysyi tyttö
"Luna, Ewen hoitaja"
"Ok, minä olen Jasmin, Aamuauringon omistaja" hän sanoi. Nyökkäsin ja lähdin hakemaan Ewea tarhan perältä. Jasmin haki Aamuaurinkonsa ja talutti tamman kohti tallia. Kiinnitin narun Ewen riimuun. Nappasin vielä muutaman kuvan Ewesta. Talutin Ewen talliin ja omaan karsinaan. Kiinnitin Ewen ja otin vielä muutaman kuvan loimi päällä ennen kuin riisuin loimen Ewelta. Loimi oli hikinen, vein sen kuivatus huoneeseen. Palasin räpsimään kuvia Ewesta. Ewe oli luonnon lahjakkuus poseerauksessa. Kokeilin ottaa itselaukaisialla kuvan minusta ja Ewesata. Tamma oli lutunen ja höristi kameralle aina uudestaan.
Hain Ewen. Rupesin harjailemaan Ewea. Tamma nautti puunaamisesta. Letitin Ewen otsaharjan. Katsoin tammaa.
"Ei, letistä tuli ruma" totesin purkaessani lettiä tamman harjasta. Kuvasin pari kuvaa Ewesta. Katsoin kameran näytöltä kuvia, niitä katsellessani huomasin Ewen mahan alla olevat mutapaakut. Harjasin ne pois ja nappasin Ewesta kuvia edustus kunnunnossa. Iroitin Ewen ja talutin tamman takaisin tarhaan.
Hyvää joulua neiti
25.12.2013
"Ihanaa joulua Ewe" hihkuin rynnätssäni ponitamman karsinalle. Avasin Ewen karsinan oven ja astuin tekemään tuttavuutta ponin kanssa. Taputtelin Ewea joka nosti päänsä olkapäälleni. Suljin silmät ja nojasin omaa päätäni vasten Ewen lämmintä poskea.
"Onhan minulla sinullekin lahja" sanoin Ewelle. Ewe näytti siltä että se olisi kysynyt mitä minä sille annan.
"Odotas haen sen" totesin. Hain liilanpaperiin käärityn paketin.
Palasin pakettia kantaen.
"Tässä se sitten on Ewe" esittelin pakettia ponille, joka ei ollutkaan siellä. Säikähdin ja ryntäsin ulos jossa Ewe seisoi.
"Miten sinä sinne pääsit?" kysyin.
"Ai, taisin jättää oven auki" tajusin taluttaessani. Talutin Ewen takaisin ja annoin tammalle lahjan. Omenoita ja tietenkin vähän krääsää...
Koulua ja hölmöjä ihmisiä.
1.1.2014
Kohta olisin perillä kauniin Eweni luona. Vuosi oli vaihtunut ja kahteentoista valvomisen surauksena olin väsynyt. Kävelin sisälle talliin ja suoraan Ewen luo.
"Terve kaunotar" moikkasin Ewea joka höristi korviaan. Avasin karsinan ja laitoin Ewen kiinni. Vein nopeasti rompeeni taukohuoneeseen ja hain Ewen harjat samalla kertaa. Harjasin Ewea kumisualla molemmin puolin ja otin vielä pölyharjalla. Kovalla harjalla saatoin puunata Ewen jalat ja pehmeälla harjalla harjasin tamman päätä. Kaivokoukkua käytin silmien, no ei, kavoiden putsaamiseen. Vain kerran tamma oli yritänyt pomotella minua
Olipa Ewe nätti kun se oli harjattu.
"Odotas haen varusteet" totesin Ewelle. Palasin suitset käsivarrellani ja satula sylissäni. Pisteenä i:n päällä oli enkkuviltti joka makasi sievästi satulan päällä. Ripustin suitset oveen ja nostin enkkuviltin harjapakin päälle. Satulaa en laskenut vaan laitoin sen Ewen selkään. Kiristin satulavyötä ja Ewe seisoi nätisti paikallaan. Otin kylmät kuolaimet käsiini, ne olivat järkyttävän kylmät. Henkäilin niiden päälle ja pitelin niitä käsissäni, mikään ei tuntunut auttavan.
"Jos et saa niitä lämpimiksi voit valuttaa kuumaa vettä päälle" sanoi paikalle ilmestynyt Larissa.
"Hyvä idea" totesin ja menin lämittämään kuolaimia, kuuman veden avustuksella. Suitset päähän ja pintelit jalkaan sekä se enkkuvilti...
Talutin Ewen tyhjään maneesiin, kiristin satulavyötä vielä kerran ennen kuin kapusin tamman selkään. Annoin enkkuviltin olla Ewen takaosan päällä näin aluksi. Painoin pohkeet tamman kylkiin ja Ewe nytkähti liikkeelle. Päästin ohjat pitkäksi ja annoin Ewen venyttää kaulaansa.
Heitin viltin katsomon puolelle, keräsin ohjat ja siirsin Ewen raviin. Tamma ravasi lennokasta ravia ja minä keventelin tahdissa. Ratsastelin volteja ja päätyympyröitä. Vaihdoin suuntaa ja toistin saman tähän suuntaan. Hodastin Ewen käyntiin ja vaihdoin suunan täyskaarolla. Toisessa suunassa koetin hieman väistöjä ravissa ja hyvin meni. Vaihdoin taas suuntaa. Olin juuri aloittamassa väistöt vasemmassa kieroksessa kun kuului hirveä pamaus ja Ewe ryntäsi laukassa maneesin toiseen päähän. Matkalla minä putosin.
"Helvetti, se uusivuosi oli jo" ja "Täällä on hevosia" karjui Larissa ulkoa, joku hölmö oli ampunut raketteja. Nousin pystyyn ja otin Ewen kiinni, saatoin jatkaa ratsastusta.